اضطراب جدايى، رايج ترين اختلال دانش آموزان ابتدايى
psychologist man
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

 

اضطراب جدايى، رايج ترين اختلال دانش آموزان ابتدايى

 

مشاوران مدرسه، آموزگاران و ساير كادر آموزشى در جهت بالا بردن سطح بهداشت روان مدرسه نقش بسزايى دارند.
هرچند نظام آموزشى و تربيتى مدرسه براى كودكان فرصت گسترش جستجو براى كسب شايستگى و مهارت ها را پيش مى آورد اما در مدرسه از كودك توقعات و انتظارات جديدى پديد مى آيد. على رغم اين كه فراگيرى اطلاعات تازه مى تواند براى اكثر كودكان هيجان انگيز باشد اما در مورد برخى كودكان كه مشكلات ذهنى و رفتارى دارند دوران دبستان مى تواند موجب ناتوانى و محروميت و به شكست اعتماد به نفس و تخريب شخصيت آنان منجر شود.
مشكلات رفتارى و هيجانى يكى از عوامل تاثيرگذار در شكل گيرى شخصيتى كودكان و كيفيت تحصيلى آنان است پژوهش هاى متعدد نشان مى دهد كه از هر ۵ دانش آموز يك نفر به نوعى دچار مشكلات مربوط به سلامت روانى است كه متاسفانه به دليل عدم پيگيرى و مداخلات لازم اين گونه اختلالات تا اخذ مدارج تحصيلى بالاتر و حتى در ورود به اجتماع در آنها باقى مى ماند. پرخاشگرى مشكلات تمركز پر تحركى و شيطنت هاى افراطى عدم رعايت نظم و مقررات و بى اعتنايى به قوانين كم رويى و كناره گيرى از ديگران ترس از مدرسه مشكلات يادگيرى و تحصيلى از جمله اختلالاتى هستند كه كودكان در طى دوران مدرسه با آن مواجه هستند.

علائم اضطراب جدايى

علايم و نشانه هاى روانشناختى در كودكان به سادگى توسط آموزگاران و مشاوران مدرسه قابل تشخيص است و با در ميان گذاشتن و مطرح كردن مشكلات با خانواده دانش آموز مى توان گام هاى اوليه درمان را برداشت.
اضطراب جدايى، ترس از مدرسه، وسواس و انواع تيك ها اختلالات عادى مانند ناخن خوردن كندن يا كشيدن موى سر كم توجهى و اختلالات عاطفى و خلقى (افسردگى) مشكلات ذهنى و يادگيرى از جمله مهمترين و رايج ترين اختلالات دانش آموزان دوره ابتدايى به شمار مى رود.
شايد آموزگاران قادر به رفع ناراحتى روحى - روانى دانش آموزان نباشند اما مى توانند با برخورد صحيح احساسات و هيجانات كودك را درك كنند و با در ميان گذاشتن مشكلات كودك با خانواده مشاور مدرسه و ارجاع به موقع به مراكز تخصصى درمان از مزمن شدن بيمارى در كودك جلوگيرى كنند.

راهكار و درمان

تشكيل جلسات يا كارگاه هاى آموزشى براى كودكان والدين و آموزگاران بسيار حائز اهميت است، افزايش آگاهى و دادن اطلاعات لازم به زبان ساده به منظور تشخيص اختلالات روانى رايج بين كودكان آموزش مهارت هاى اجتماعى شيوه هاى كنترل رفتارهاى هيجانى شيوه هاى كنترل استرس و فشارهاى هر روزه افزايش توان، تحمل و بردبارى آموزش شيوه هاى تصميم گيرى مناسب و حل مشكلات مى تواند در اين كارگاه ها مطرح شود.
مطالعات و پژوهش هاى انجام گرفته در اين رابطه نشان مى دهد كه آموزش آموزگاران و دانش آموزان و حمايت از بهداشت روان در مدرسه ارتباط مستقيمى با افزايش عملكرد تحصيلى كودكان و پيشگيرى از اختلالات روانى و كمك به سلامت بهداشت جامعه دارد.
روزهاى ابتداى دوران دبستان مى تواند به عنوان يك موقعيت و مكان جديد براى عده اى از كودكان باعث ايجاد دلهره و نگرانى شود، قبل از شروع و رفتن فرزندتان به مدرسه خواب او را تنظيم كرده و اجازه دهيد كودك وسايل شخصى اش را با سليقه خود براى بردن به مدرسه انتخاب كند همچنين نكات مثبت مدرسه مثل پيدا كردن دوستان جديد باسواد شدن و استفاده از اردوهاى تفريحى علمى را براى كودكانتان بازگو كنيد

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط موسی الرضا پوررحمانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 24350
تعداد مطالب : 92
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1